FAQ
1. Deze methode is niet wetenschappelijk bewezen; hoe weet ik dat het werkt?
Na de eerste sessie weet je zeker of deze methode voor je (kind) werkt. Mijn ervaring is dat beelddenkers de methode snel begrijpen; ze begrijpen direct wat er van hen verwacht wordt. Voor ervaringen uit de praktijk met deze methode klik hier.
2. Ik kan al analoog klokkijken, moet ik dat dan opnieuw leren?
Nee hoor, we passen de training zo aan dat deze geheel aansluit bij jouw behoeften.
3. Waarom moet er een ouder bij de trainingssessies aanwezig zijn?
De ouder die bij de sessie aanwezig is, krijgt inzicht in hoe zijn of haar kind denkt. Dit is belangrijk voor het begrip en het beklijven van de methode bij het kind en helpt bij de oefenmomenten.
4. Vanaf welke leeftijd kun je beginnen met de methode?
In groep 3 kunnen zich de eerste leerproblemen voordoen als gevolg van het beelddenken. Het is mogelijk om dan al te starten met de methode. Vaker worden de leerproblemen duidelijker zichtbaar in groep 4 (tafels), 5 (lezen op niveau) en later. Laten we het zo stellen: het is nooit te laat om je deze methode eigen te maken.
5. Gaat mijn CITO-score ervan omhoog?
Het zou mooi zijn als we dat konden garanderen. Beelddenkers hebben vaak meer tijd nodig om informatie te verwerken; CITO houdt hiermee geen rekening, tenzij een dyslexieverklaring is afgegeven. Wel geeft de methode ‘ikleeranders’ handvatten aan beelddenkers om de CITO-toets zo efficiënt mogelijk te maken. Bovendien geeft het de kinderen zelfvertrouwen omdat zij weten van zichzelf dat ze het wel kunnen, zij het op een andere manier.
6. Mijn kind heeft alleen problemen met de tafels. Helpt deze methode dan ook?
Dat zou kunnen. Ik heb inmiddels ervaren dat sommige kinderen die primair een taaldenker zijn, ook heel goed in beelden kunnen denken. Bij deze kinderen werkte de methode op specifieke onderdelen ook goed, zoals tafels of klokkijken.